MINGGU
|
RINGSAKAN
MINGGUAN
|
MINGGU
1
( 1 - 5 Disember 2014 )
|
- Pada
hari pertama saya telah melaporkan diri di pejabat daerah dan tanah kuala
kangsar dan mereka telah memberi penerangan dan pengenalan bagaimana cara
mereka menjalankan tugas .
- Pada
hari seterusnya penyelia saya memberi pelbagai tugasan yang perlu diselaikan
di pejabat ini iaitu membuat slide berkaitan dengan mesyuarat jawatankuasa
induk laman web pejabat daerah dan tanah kuala kangsar . selain itu saya
telah membuat grafik menggunakan photoshop . disitu saya dapat melatihkan
diri saya untuk mahir lagi dalam penggunaan photoshop .
- Pada
hari khamis saya telah membuat surat- surat kecil untuk mesyuarat . saya juga
dapat membezakan kehidupan semasa bekerja dan di Institut pengajian .
|
MINGGU
2
( 8 - 12 Disember 2014 )
|
- Saya
telah diarahkan untuk membuat sistem Br1m . contohnya jika orang awam ingin
mengisi borang secara ‘online’ . saya akan menolong mereka isikan borang
tersebut . Penyelia saya telah memberi sedikit keterangan yang berkaitan
dengan Br1m .
- selepas
itu saya membuat ‘punch card’ atau memasukkan data kehadiran mereka ke dalam
microsoft excel .
- Kemudian
kami diagihkan tugas dengan mencari fail mengikut Jilid yang ditetapkan .
- Selain
itu saya belajar cara faks kan surat surat yang sebelum ini tidak diketahui .
|
MINGGU
3
( 15 - 19 Disember 2014 )
|
- Pada
minggu ketiga saya telah diarahkan menghantar surat-surat rasmi kepada
pegawai atasan dengan menggunakan faks . dengan cara itu lebih mudah bila
menerima sesuatu maklumat .
- seterusnya
saya telah ditugaskan untuk mengira purata kehadiran mereka menggunakan
microsoft excel . purata kehadiran mereka akan dikira sendiri oleh microsoft
excel yang sedia ada pengiraan nya yang dilaksanakan oleh penyelia saya .
- Kemudian
, sebelum saya membuat pembaikan CPU , saya telah diarahkan untuk belajar
cara cara membaiki CPU dengan lebih
cermat sebelum membuat aktiviti tersebut .
|
MINGGU
4
( 22 - 26 Disember 2014 )
|
- Pada
minggu keempat , saya mempelajari cara menjalankan program sebagai
administrator dengan cepat . cara – cara nya amatlah mudah jika kita
memahaminya .
- Kemudian
saya mengkaji lebih tentang apa itu microsot office excel supaya mudah untuk
saya memahami . apabila saya mempelajarinya , saya dapat menggunakan nya
dengan lebih cepat .
- Pada
hari seterusnya , saya pelajari bagaimana proses pemasangan komputer secara
ringkas . Ini juga dapat menambah lagi pengetahuan yang sedia ada .
|
MINGGU
5
( 29 Disember -
2 Januari 2014 )
|
- Puan
NurNaimah mengagihkan kerja kepada pelajar Praktikal untuk Menulis baucer
bayaran kedalam buku daftar baucer .
- Membuat
kad kehadiran pekerja menggunakan microsoft excel . folder microsoft excel
ini telah diedit oleh Encik Ady supaya memudahkan pengiraan .
- Penyelia
mengarahkan saya untuk run kan disk cleanup pada setiap PC .
|
Assalamualaikum..
ReplyDeleteBoleh saya tahu, selama awak praktikal dekat Pejabat Daerah Tanah, penyelia awak pernah bagi satu tugasan untuk membuat sistem ke?