MINGGU 1 - MINGGU 5

MINGGU
RINGSAKAN MINGGUAN








MINGGU 1 

( 1 - 5 Disember 2014 )

  • Pada hari pertama saya telah melaporkan diri di pejabat daerah dan tanah kuala kangsar dan mereka telah memberi penerangan dan pengenalan bagaimana cara mereka menjalankan tugas .

  • Pada hari seterusnya penyelia saya memberi pelbagai tugasan yang perlu diselaikan di pejabat ini iaitu membuat slide berkaitan dengan mesyuarat jawatankuasa induk laman web pejabat daerah dan tanah kuala kangsar . selain itu saya telah membuat grafik menggunakan photoshop . disitu saya dapat melatihkan diri saya untuk mahir lagi dalam penggunaan photoshop .
  • Pada hari khamis saya telah membuat surat- surat kecil untuk mesyuarat . saya juga dapat membezakan kehidupan semasa bekerja dan di Institut pengajian .








MINGGU 2

( 8 - 12 Disember 2014 )

  • Saya telah diarahkan untuk membuat sistem Br1m . contohnya jika orang awam ingin mengisi borang secara ‘online’ . saya akan menolong mereka isikan borang tersebut . Penyelia saya telah memberi sedikit keterangan yang berkaitan dengan Br1m .


  • selepas itu saya membuat ‘punch card’ atau memasukkan data kehadiran mereka ke dalam microsoft excel .
  • Kemudian kami diagihkan tugas dengan mencari fail mengikut Jilid yang ditetapkan .

  • Selain itu saya belajar cara faks kan surat surat yang sebelum ini tidak diketahui .







MINGGU 3

( 15 - 19 Disember 2014 )

  • Pada minggu ketiga saya telah diarahkan menghantar surat-surat rasmi kepada pegawai atasan dengan menggunakan faks . dengan cara itu lebih mudah bila menerima sesuatu maklumat .


  • seterusnya saya telah ditugaskan untuk mengira purata kehadiran mereka menggunakan microsoft excel . purata kehadiran mereka akan dikira sendiri oleh microsoft excel yang sedia ada pengiraan nya yang dilaksanakan oleh penyelia saya .


  • Kemudian , sebelum saya membuat pembaikan CPU , saya telah diarahkan untuk belajar cara cara membaiki CPU dengan lebih  cermat sebelum membuat aktiviti tersebut .






MINGGU 4

( 22 - 26 Disember 2014 )

  • Pada minggu keempat , saya mempelajari cara menjalankan program sebagai administrator dengan cepat . cara – cara nya amatlah mudah jika kita memahaminya .
  • Kemudian saya mengkaji lebih tentang apa itu microsot office excel supaya mudah untuk saya memahami . apabila saya mempelajarinya , saya dapat menggunakan nya dengan lebih cepat .
  • Pada hari seterusnya , saya pelajari bagaimana proses pemasangan komputer secara ringkas . Ini juga dapat menambah lagi pengetahuan yang sedia ada .





MINGGU 5

( 29 Disember - 
2 Januari 2014 )
  • Puan NurNaimah mengagihkan kerja kepada pelajar Praktikal untuk Menulis baucer bayaran kedalam buku daftar baucer .
  • Membuat kad kehadiran pekerja menggunakan microsoft excel . folder microsoft excel ini telah diedit oleh Encik Ady supaya memudahkan pengiraan .
  • Penyelia mengarahkan saya untuk run kan disk cleanup pada setiap PC .



1 comment:

  1. Assalamualaikum..

    Boleh saya tahu, selama awak praktikal dekat Pejabat Daerah Tanah, penyelia awak pernah bagi satu tugasan untuk membuat sistem ke?

    ReplyDelete